X

Tåg vs flyg

Både i vintras och förra vintern hade tågen i Sverige stora problem att ta sig fram. Efter att vintern släppt sitt grepp fick vi möta ett askmoln som stoppade stora delar av flyget under en lång tid. Även i år har flyget påverkats av askmoln, men det verkar som att det inte kommer att hålla på lika länge som sist. Man kan säga att båda transportslagen har problem, men tågproblemen går att avhjälpa med att bygga mer räls.

Jag hittade precis en mycket intressant hemsida där man kan se omkring 60 % av alla flyg i Europa (90 % av Europa) och vissa flyg i andra områden i världen. Ni kan kolla själva på http://www.flightradar24.com/ och välja vilka flyg ni vill se på. Vad som slog mig var den enorma mängd flygplan som ligger som en konstant matta över Europa.

Flygtrafiken ökar konstant och kommer inom kort även att inkluderas i EU:s utsläppsrättsprogram. Dock kommer det ha marginell påverkan då folk fortfarande kommer att ha råd att flyga, då kostnaden för utsläppen av flygen inte kommer att påverka priset på biljetterna något nämnvärt.

Vad som däremot är en viktig komponent för att minska flyget är utbyggnaden av snabbtåg i Europa. Det är inte priset på en tågbiljett som konkurrerar ut flyget, det är restiden. Därför är det av största vikt att det satsas rejält på snabbtåg, samtidigt som det måste bli enklare att ta tåg från ett land till ett annat. Att det idag inte finns snabbtåg mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn är ju en stor skandal till exempel. Det är en sträcka på 564 km med bil. Det är ungefär samma avstånd som mellan Madrid och Barcelona (618 km). På sträckan Madrid-Barcelona har inrikesflyget konkurrerats ut totalt av snabbtågen.

Bilden nedan visar utvecklingen av snabbtåg i Europa.

Ifall det skulle byggas en tåglinje med hastigheter upp till 350 km/h skulle det ta mindre än två timmar Oslo-Göteborg-Köpenhamn. Det skulle ta mindre än 1½ timme Göteborg-Stockholm. Vem skulle flyga de sträckorna då?

Publicerad den 25 maj, 2011 av Andreas Hanning under kategori(er) Blogg, Övriga miljöfrågor, Transporter, samt under etikett(er), , , , .

Visa modereringspolicyn