X

I ett utvecklat land tar vi bilen för att åka 500 meter för att handla, eller?

I dagens GT (ni vet, den där tidningen som driver kampanj för att avskaffa trängselskatten i Göteborg, samt delade ut kött utanför den vegetariska festivalen Way Out West) går det att läsa en kommentar om den kommande trängselskatten i Göteborg som lyder

Placeringen av betalstation 13 vid Lindholmsallén är fullkomligt vansinnig.

Varför är då denna betalstation "fullkomligt vansinnig"? Jo, skälet är att de boende i bostadsrättsföreningen Navet

...inte [kan] utnyttja affärsområdena i närheten med bil, men däremot köra in till trängseln i stan.

Ok, det kanske är lite konstigt att de kan köra utan problem hela vägen in till centrala Göteborg, men let's face it, hur många gör det (det tar 10 minuter med buss in till stan från Navet)?

Utöver det klagar de boende på att argumenten vid försäljningen av bostadsrätterna var

Ett av argumenten när lägenheter såldes, var förstås de goda kommunikationerna in till centrum. [...] Sedan handlade det om den fina närmiljön, den nära servicen i form av skolor, dagis, affärer och annat.

- Allt det ligger nära men på andra sidan betalstationen. Så den som lämnar barnen på dagis får betala, liksom alla vi som vill storhandla inför helgen och tar bilen.

Det jag har lite problem med är kommentarerna "vi kan inte utnyttja affärsområdena i närheten med bil" samt "den som lämnar barnen på dagis får betala".

Vi börjar med affärsområdena, hur långt är det då till dem? Jag räknar med att de boende i Navet menar att det är ICA Kvantum på Vintergatan som är ett av dessa affärsområden.

Bostadsrättsföreningen som klagar ligger 550 meter från ICA Kvantum. 550 meter.

En invändning mot avståndet kan ju vara att "pensionärer har svårt att gå så långt" eller något i den stilen. Men, har inte de boende på Navet sett en dra-maten tidigare?

Jag tror att det går att gå 550 meter med maten i den.

Ifall man nu tycker om att storhandla mycket mat, så kanske man behöver något större lastkapacitet. Då kanske en lastcykel är att föredra. Ingen trängselskatt för den.

Skolorna då? Det måste vara jobbigt att behöva betala trängselskatt när man tar barnen till dagis. Hur långt är det dit? Jo, det är 300 meter om man går. 400 meter om man kör bil.

Så mitt råd till de boende på Navet lyder: Sälj bilen (eller låt den stå åtminstone) och köp en lastcykel eller en dra-maten, samt skaffa ett årskort i kollektivtrafiken. Från er bostadsrättsförening kommer man in till centrala Göteborg på 10 minuter med buss i princip dygnet runt. Dessutom får ni lite motion på köpet när ni går till ICA, dagis och busshållplatsen 100 meter från dörren!

---

Utöver det går det ju att klaga på GT:s dåliga journalistik då de konstaterar att

Placeringen [av betalstationen] bestämdes innan de nya kvarteren kom till.

Ok GT, stämmer det? Givetvis inte. Placeringen av betalstationen bestämdes under 2011 efter beslut baserat på promemorian med diarienummer Fi2010/5664. Detaljplanen för bostadsområdet som Navet tillhör vann laga kraft 2009-05-28, så bostadsområdet fanns i planerna nästan två år innan beslutet om var betalstationerna skulle placeras togs.

Publicerad den 19 september, 2012 av Andreas Hanning under kategori(er) Blogg, Övriga miljöfrågor, Transporter, samt under etikett(er), , , , .

Visa modereringspolicyn