X

Grönare resor och transporter

Det är lätt att stirra sig blind på siffror. Jag försökte för ett tag sedan bemöta en kommentar som kom in på bloggen, där en viss Anders hade sagt (i ett tidigare inlägg)

Kommentar:

Även om vi fördubblar tåg och buss och flyttar alla resor kortare än milen till cykel, så står bilen ändå för 60-65 % av reskilometrarna. Vi måste nog leva med bilen ett bra tag till - så det gäller att hitta de bra biobränslena.

I mitt svar så var det framför allt de där "60-65 % av reskilometrarna" som bemöttes och syntes. Efter ett tag kom det därför in en kommentar (från Jonas Ericsson) som sa att Anders visst det kunde ha rätt med sina 60-65 %, om man bara väljer rätt siffror. I mitt fall, så hade jag kollat på alla resor. Jonas valde att endast titta på motoriserade landresor. För mig känns det som att påstå att, även om vi flyttar alla inrikes flygresor kortare än 50 mil till tåg, så står flyget ändå för nästan 100 % av reskilometrarna - för motoriserade luftresor.

Så istället för att stirra oss blinda på siffror så vill jag istället lyfta fram möjligheterna, vad vi kan göra för att minska utsläppen från våra resor. Detta ska vi dessutom kunna lyckas med utan att behöva få ett jobbigare liv. Vi ska inte minska på tillgängligheten.

Lösningarna presenteras i den här presentationen av Håkan Johansson, nationell samordnare klimatfrågor, Trafikverket.

Det är en bra presentation, så jag föreslår att ni ser hela. Om ni inte har tid för det så är det framför allt två citat som jag vill att ni tar med er.

5:45

Det man kan komma fram till rätt så enkelt, genom att bara titta på så här enkla siffror, är det att biodrivmedel kan inte vara den enda lösningen. För så många jordklot har vi inte. Utan [...] vi måste minska transportefterfrågan och vi måste energieffektivisera.

och

25:43

Gör man den här energieffektiviseringen av fordonsflottan och samtidigt minskar mängden transporter. Då är det ju mycket mindre energi som ska ersättas med biodrivmedel. [...] Vi har alltså minskat (mer än halverat) energianvändningen här till 2030, genom energieffektivisering och minskat transportbehovet. Och då kan vi komma rätt så långt med bara fyra gånger mer biodrivmedel än vad vi har i dagsläget.

Med hjälp av dessa lösningar, som Håkan Johansson presenterade, kan vi minska koldioxidutsläppen från trafiken med 80 % till 2030, utan att minska tillgängligheten.

Publicerad den 3 augusti, 2011 av Henric Lassesson under kategori(er) Blogg, Övriga miljöfrågor, Transporter, samt under etikett(er), , , , .

Visa modereringspolicyn