X

Elbussen börjar köra i Göteborg

Den 15 juni kommer den nya linje 55 invigas. Den kommer att trafikeras av tre helelektriska bussar och sju laddhybridbussar som kör sträckan mellan Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park. För er som inte har koll på Göteborg så är detta en sträcka på ungefär 8 km, som går mellan Chalmers båda campus i staden och däremellan passerar över Göta älv (se karta). Bussarna kommer att snabbladdas vid båda ändhållplatserna och en av dem, den på Lindholmen, kommer t.o.m. att ligga inomhus. I förra veckan, 21 maj närmare bestämt, fick vi tillfälle att följa med på invigningen av den andra hållplatsen, den vid Johanneberg på Sven Hultins gata. Det är ett nytt hållplatskoncept som är designat för att vara så tyst som möjligt.

Bussarna och hållplatserna är en del av projekten ElectriCity och Tysta Offentliga Rum. De har som mål att bl.a. förbättra luftkvalitén i staden och samtidigt dämpa bullernivån för göteborgarna. Givetvis så kommer elbussarna inte att släppa ut några avgaser, vilket förbättrar luftkvalitén i staden. Man kommer dessutom att köpa enbart vindkraftsel för att driva elbussarna, så det är verkligen tänkt att vara utsläppsfria transporter. Bussarna är självklart betydligt tystare än motsvarande dieselbussar, vilket dämpar bullernivån för passagerare såväl som förbipasserande och närboende. Själva hållplatsen är dessutom bullerdämpad så gott det går, med täta väggar som går hela vägen ner till marken och med bullerdämpande material invändigt. Se en kort film som beskriver hållplatsen här. Då man går in i väntkuren så är det kanske inte helt uppenbart att det är något speciellt med den, förutom att den inte ser ut riktigt likadant som andra väntkurer i Göteborg, men om man tänker efter så blir det faktiskt lite tystare runt omkring en och det är lättare att lugna ner sig lite grand. Om man ställer sig alldeles intill en av absorbenterna i ett av hörnen så märks tystnaden ännu tydligare. Det blir dock aldrig helt tyst eftersom kuren måste ha en öppen in-/utgång mot hållplatsen vilket släpper in en del ljud, framförallt då det kör förbi en bil eller annat.

Utbildning pågår

Utbildning pågår, som det står på bussen på bilden, inte bara för föraren utan även för så gott som alla involverade. Detta är ett testprojekt och meningen är att man ska lära sig så mycket som möjligt om tekniken och hur det fungerar socialt innan det lanseras i större skala. Det sades att det var därför som de valde att köra både elbussar och hybridbussar, för att testa dem båda. Personligen så gissar jag att räckviddsångesten kan ha spelat en viss roll också. En fulladdad elbuss ska kunna ta sig tur och retur på linjen, om den ena laddstationen inte fungerar som den ska, men marginalerna är inte stora.

Bussarna ska köra var tionde minut och ladda i sex minuter vid varje ändhållplats. Elbussarna laddar med 300 kW effekt och behöver egentligen bara använda alla sex minuterna om batteriet är så gott som tomt. Hybridbussarna laddar på en lägre effekt. Laddningen sker genom att en pantograf (liknande en strömavtagare på ett tåg, men båda polerna sitter i pantografen ovanför bussen). På natten laddas bussarna på en betydligt lägre effekt i garaget, då batterierna håller längre om de inte endast snabbladdas hela tiden.

Frågan hur detta passar in i ett smartare elnät dök upp under invigningen. Svaret var att det fanns tankar om att kunna dämpa laddeffekten (och förlänga laddtiden) vid tillfällen då belastningen av elnätet i området var hög. Det var dock inget som implementerades i just dessa anläggningar eftersom det inte ansågs behövas för tillfället, men om det ska byggas ut i större skala så kan det bli aktuellt. Det hade också funderats på att ha batterier (eller motsvarande) i laddstationerna, som kunde laddas på låg effekt medan bussen var ute och körde för att sedan snabbt laddas ur då bussen kom in för laddning, vilket kunde bli aktuellt t.ex. på landsbygden där elkablarna inte är riktigt lika feta. Då kan det t.ex. bli aktuellt att använda uttjänta fordonsbatterier, som inte längre har tillräckligt hög prestanda för att användas i bussar och bilar men som mycket väl kan användas i fasta applikationer där man inte behöver bekymra sig om vikten.

Jag ser fram emot invigningen av buss 55. Det ska tydligen ha lagts mycket fokus på att ge passagerna en så behaglig resa som möjligt. En komfortabel kollektivtrafik leder till att fler väljer bussen före bilen.

Publicerad den 1 juni, 2015 av Henric Lassesson under kategori(er) Blogg, Transporter, samt under etikett(er), , , , , , , .

Visa modereringspolicyn