X

Bilpool – erfarenheter av eget användande

För att ställa om till ett hållbart samhälle med låg miljö- och klimatpåverkan behöver vi bland annat minska våra utsläpp från trafiken. Det mest uppenbara sättet att minska sina egna utsläpp från transporter är genom att låta bilen stå, eller kanske inte ens skaffa en bil till att börja med, och istället använda sig av gång, cykel eller kollektiva transportmedel. Men hur ska man då göra alla de gånger som man faktiskt behöver en bil? Vårt samhälle är ju fortfarande mycket uppbyggt runt bilåkandet och det är inte alltid som man klarar sig utan. Det är just då som en bilpool kommer väl till hands. Det är i alla fall min egen erfarenhet. Att vara med i en bilpool fungerar bra för mig och jag blir ärligt talat positivt överraskad hela tiden. Så, nu tänkte jag helt enkelt dela med mig av de erfarenheter jag fått än så länge.

Tiden

Mina bilburna bekanta säger ofta att de måste använda bilen för att hinna med i vardagen, men jag har än så länge inte upplevt detta behov. Visst stämmer det att bilen ofta går snabbare än kollektivtrafiken eller cykeln, men det är inte hela bilden. Frågan är ju också om tiden för transport verkligen är förlorad. Om jag sitter bakom ratten så är jag inte särskilt effektiv på att göra något annat än köra, i alla fall inte utan att utsätta mig själv och mina medtrafikanter för en ökad risk. Då jag sitter på tåget/bussen/vagnen så kan jag utnyttja transporttiden till annat, t.ex. genom att läsa en tidning, en bok, en rapport eller något annat som intresserar mig eller behöver läsa av någon annan anledning. Med dagens mobilteknik fungerar det också alldeles utmärkt att kolla mailen, spendera en stund på facebook eller twitter, kanske läsa ett blogginlägg eller förbereda den där presentationen som jag ska hålla om en timme. Om jag känner för det så kan jag (försöka) prata med någon av medpassagerarna eller helt enkelt bara ta lite tid för mig själv och filosofera. En promenad eller tur med cykeln är om möjligt ännu mindre slöseri med tid eftersom jag då får den där motionen som jag får alldeles för lite av ändå.

Ekonomin

En positiv erfarenhet av bilpool är att det är billigare än att köpa egen bil. Om jag hade köpt en egen bil så hade en av de absolut största kostnaderna varit själva köpet. Direkt efter att man köper en (ny) bil så tappar den en stor del av sitt värde och den fortsätter att tappa värde i stort sett så länge man har kvar den. Förmodligen så skulle jag även behöva betala ränta på köpet. Hade jag valt att köpa en bättre begagnad bil så är sannolikheten hög att den skulle kosta mer i underhåll och förmodligen även bränsle. Om jag hade ägt min egen bil så hade även slentrianåkandet blivit större. I och med att jag ändå redan betalat för själva bilen så kostar det ju inte så mycket att ta bilen när man ska någonstans. Framförallt så syns inte kostnaden just när jag tar bilen. Kostnaden för bränslet kommer ju inte förrän nästa gång jag behöver tanka, eller i slutet av månaden då räkningen för tankkortet kommer. Kostnaden för slitage och värdeminskning osv syns inte förrän långt senare. Min transportkostnad idag ligger i genomsnitt strax under tusenlappen per månad, vilket inkluderar periodkort för lokaltrafiken, lite längre tågresor och taxi när det behövs, underhåll av min cykel (vilket är i stort sett noll) och förstås bilpoolen. Det kommer alltså ta ca 20 år innan den totala summan av min transportkostnad ens kommer upp i vad en ny bil skulle kosta (förutsatt att den kostar 240 000 kr, vilket känns ganska rimligt). Det tar visserligen ”bara” 10 år innan både jag och min fru kommer upp i samma summa tillsammans, men då har jag alltså inte räknat med någon av de andra kostnaderna man har med bil, så som underhåll, parkering och bränslet som förbrukas. Kom ihåg slentrianåkandet.

Miljön

En annan fördel med bilpool är ju förstås miljön. Annars hade jag så klart inte skrivit om det här på Ekologistas. Som sagt så blir det inte särskilt mycket slentrianåkande då man inte har en egen bil utan använder sig av bilpool istället. En stor anledning till det är just att kostnaden syns varje gång jag funderar på att ta bilen. T.ex. kunde jag se att en tur hem till ett par vänner, som bor 4 mil bort, kostade oss ca 400 kr (för 8 h), men det var det värt eftersom middagen var god, sällskapet var utomordentligt och jag fick möjlighet att både natta deras dotter som ville att jag skulle läsa sagor för henne och möjlighet att testa den nya plug-in hybriden som vi nu har tillgång till. Det är inte alla bilpooler som erbjuder miljöbilar, men den vi har valt gör det. Det innebär förstås ytterligare något mindre skadliga utsläpp per resa för oss, men det innebär också att vi är med och driver teknikutvecklingen framåt. I och med att det finns en marknad för nya tekniska lösningar så driver marknaden på för att få bättre och billigare sådana lösningar, vilket gör att fler vill ha tekniken och därför blir marknaden större och starkare och därigenom drivs tekniken framåt ännu mer.

Tekniken

Det leder mig in på nästa positiva erfarenhet, nämligen tekniken. Jag måste erkänna att jag uppskattar att få sätta mig i en bil ibland och åka iväg. Det är kul att känna hur tekniken funkar och det är framförallt kul att få testa ny teknik. Därför har det varit extra kul för mig att boka lite olika bilar lite då och då när jag behöver använda en. Jag har fått testa stora bilar, små bilar, bilar som går på gas, etanol, diesel, bensin eller el, eller en blandning av flera drivmedel. Det har varit en kul upplevelse att testa tanka en gasdriven bil. Det har också varit en kul upplevelse att glida iväg alldeles ljudlöst i en el-hybrid, samtidigt som man håller sig observant på hur mycket kraft man kan få fram innan förbränningsmotorn startades för att hjälpa till. Dessutom var det kul att se hur långt vi kunde komma på en laddning med plug-in hybriden, utan att känna oss oroliga för att inte komma tillbaka trots att vi inte kunde hitta ett jordat el-uttag hemma hos våra vänner.

Flexibiliteten

Det finns alltid en bil som passar. I och med att jag är med i en stor bilpool så finns det gott om alternativ. För det mesta så är det bara jag och min fru som ska ta oss någonstans och då räcker det med en liten bil, men ibland så vill man göra något annat. Vi kunde t.ex. ta en gigantisk skåpbil då vi skulle flytta och en lite mindre skåpbil då vi skulle handla möbler eller slänga skräp på återvinningscentralen. Om jag vill sticka iväg med hela familjen på en gång så kan jag boka en sju-sitsig van. Visserligen finns inte alla dessa bilar inom gångavstånd, men de är ändå relativt lättillgängliga mha kollektivtrafik eller cykel. Poängen är att jag inte behöver dras med samma bil hela tiden bara för att det var en sådan jag köpte. Jag behöver inte heller köpa en aningen större bil bara för att vi kanske vill ha med oss extra mycket packning vid vissa enstaka tillfällen. Jag bokar helt enkelt en bil som passar.

Dessutom är det smidigt att boka. Jag kan dra fram min smart-phone när och var som helst och boka vilken bil som helst, förutsatt att ingen annan har bokat den före mig. Om jag inte har tillgång till en smartphone så bokar jag enkelt via nätet eller ett telefonsamtal. Jag kan boka långt i förväg eller bara minuter innan jag behöver bilen, vilket jag vill. Långt i förväg ökar förstås sannolikheten för att en specifik bil ska vara ledig. Bilen låser jag upp med hjälp av en RFID-bricka (stor som ett kreditkort), ett sms eller appen i min smart-phone. Det går t.o.m. att boka en bil någon annan stans i Sverige om jag behöver det, vilket faktiskt hände mig en gång. Jag jobbade tillfälligt i Lund och en polare där behövde låna en bil för att sticka till Ikea och byta ett handfat som råkade vara i fel storlek. Trots att jag vanligtvis bor i Göteborg och hade tagit tåget till Lund så kunde jag snabbt och enkelt boka en bil åt oss. Enda problemet var att lyckas hitta var bilen stod parkerad i en relativt okänd stad för mig. Om man efter ett tag märker att man egentligen behöver bilen längre än vad man från början hade tänkt sig, dvs bokade för, så kan man under tiden förlänga bokningen lika smidigt som man bokade till att börja med. Men det förutsätter att ingen annan har bokat den direkt efter förstås.

Inga bekymmer

Jag behöver inte heller bekymra mig över andra saker så som service av bilen, tvätta den eller ens byta däck. I stort sett det enda jag behöver göra är att eventuellt tanka bilen så att det finns åtminstone halv tank kvar när jag lämnar den och vid något enstaka tillfälle fylla på spolarvätska om det behövs. Jag behöver inte ens ha pengar till hands för att betala för bränslet då det finns ett tankkort tillgängligt i bilen. Istället för att betala för hur mycket bränsle jag gör av med, vilken typ av bränsle jag väljer (t.ex. etanol eller bensin) eller hur oljepriset ser ut just idag, så betalar jag till bilpoolen för sträckan jag kör. Det är visserligen även rekommenderat att man undersöker bilen för skador och rapporterar eventuella skador som man hittar eller som uppkommer under tiden som man själv använder den, men jag har ingen egen erfarenhet av vad som händer vid en sådan skada. Jag behöver inte ens bekymra mig för trängselskatt (vilket har blivit ett hett debattämne här i Göteborg den senaste tiden) då den ligger inbakad i bokningspriset för mig (oavsett om jag kör förbi en betalstation eller ej) och betalas i slutändan till Transportstyrelsen av bilpoolen. Självklart får man själv stå för eventuella fortkörnings- eller parkeringsböter om man drar på sig sådana.

Negativa erfarenheter

En negativ erfarenhet av att använda bilpool är att jag måste lämna tillbaka bilen där jag tog den. Jag kan t.ex. inte ta bussen/vagnen till jobbet och därefter boka en bil för att sticka ut och segla och sedan ta med bilen hem för att ställa den i närheten av där jag bor. Det hade jag visserligen inte kunnat fixa med en egen bil heller, men det hade varit ett mindre problem med egen bil. Det här löste sig visserligen riktigt smidigt genom att jag kunde samåka med några av de andra seglarna, men det tar mig direkt in på nästa negativa erfarenhet nämligen en känsla av att man snyltar av andra. Trots att det är riktigt smidigt med poolbil och betydligt billigare än egen bil så kan man ändå inte komma ifrån att det är ännu billigare och smidigare med en bil som man redan äger, vilket gör att det är ofta som man väljer att åka med någon som ändå ska köra den sträckan. Eftersom det alltid är jag som åker med andra och nästan aldrig tvärt om så känns det ibland lite olustigt. Jag vill ju inte vara den där snåljåpen som bara åker snålskjuts hela tiden. Förhoppningsvis så lyckas jag ändå betala tillbaka det genom att bjuda på andra saker ibland, t.ex. en middag eller lunch när det är lämpligt. Annars så hoppas jag verkligen att mina vänner, släktingar och bekanta berättar för mig, så kan vi ta poolbilen istället. Det är ju inte svårt.

Publicerad den 16 oktober, 2013 av Henric Lassesson under kategori(er) Blogg, Övriga miljöfrågor, Transporter, samt under etikett(er), , , , , , , .

Visa modereringspolicyn